Helsingør Færgeterminal
1. præmie i totalentreprise-konkurrence
Erhverv
Færgeterminalen i Helsingør er i lighed med mange af husene ved Havnefronten opført efter en ny-klassicistisk opskrift - i opposition til den fredede stationsbygning i ny-renæssance fra 1891.
Hovedanlægget består af en symmetrisk terminalbygning i tilknytning til stationen, en kontor- velfærdsfløj, 2 tårnbygninger, gangbroer til færgerne samt lagerhuse. Hertil kommer billetteringsbokse, told- og godsekspedition samt et lille pakhus på bilernes opmarchområde.
Den 2 etagers høje hovedbygning afspejler DSB´s tradition med en åben forhal, hvor de rejsende kan passere igennem og benytte trapper, elevator, billetsalg, kiosk og toiletter. Tårnbygningerne, der øverst formidler gangbroens retningsskift, indeholder traffikstyringsanlæg, personalerum og depoter i de to nederste etager.
Disse bygninger er opført i murværk med en tynd sandfarvet puds og mørke stålplader på taget. I modsætning hertil er den lave sydfløj holdt i blank mur svarende til stationen og med tilsvarende lyse sandstensbånd. Det flade tag er tagpapdækket.
Billedkunstneren Bjørn Nørgaard har udsmykket terminalbygningen med bronzefigurer og gípsfriser.
Bygherre: DSB
Sted: Jernbanevej 1, 3000 Helsingør
År: Opført 1991
Team: Møllen Arkitekter ApS med Rasmussen & Schøitz A/S som totalentreprenør.